Retningslinje for årlig gjennomgang av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (internkontroll)

English version

Godkjent av Universitetsdirektøren 28.01.2009

Formålet med retningslinjen er å se til at elementene i det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (HMS) ved Universitetet i Bergen (UiB) stemmer overens med myndighetskrav og interne regler, vurdere om aktivitetene i HMS-arbeidet er hensiktsmessige i forhold til UiBs virksomhetsmål og avdekke forbedringspotensialer, slik at tiltak kan vurderes og prioriteres.

2. Forankring

Retningslinjen inngår i UiBs regelsamling (Del 3. Personal og HMS) og er forankret i Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften) § 5. andre ledd punkt 8.

3. Omfang

Retningslinjen omfatter alle enheter ved UiB.

4. Ansvar

Linjeleder er ansvarlig for å iverksette og følge opp retningslinjen.

• Linjeleder: Universitetsdirektør, dekan, fakultets-/avdelingsdirektør og instituttleder, eller tilsvarende som har det overordnete HMS-ansvaret ved enheten.

• Enhet: Fakultet, avdeling, institutt og sentre ved UiB.

• Verneombud: Universitetets hovedverneombud, hovedverneombud og verneombud.

• Årsrapport – Helse, miljø og sikkerhet (HMS): Rapportering av HMS-arbeid. Gjennomføres av alle UiBs enheter.

6. Årlig gjennomgang av det systematiske HMS-arbeidet

6.1. Organisering

Linjeleder gjennomgår det systematiske HMS-arbeidet og rapporterer videre i linjen. Dersom forbedringspotensialer blir avdekket skal korrigerende tiltak vurderes og prioriteres.

Verneombud skal sammen med linjeleder gjennomgå det systematiske HMS-arbeidet.

6.2. Gjennomgang

Følgende elementer i det systematiske HMS-arbeidet gjennomgås:

• Vurdere om HMS-mål er nådd og sette nye HMS-mål.

• Ansvar og oppgavefordeling i HMS-arbeidet.

• HMS-handlingsplan.

• Resultater fra HMS-kartlegging, som HMS-møter og HMS-runder, risikovurdering og iverksetting av tiltak.

• Innrapporterte HMS-avvik.

• Se til at eksisterende rutiner og planer er hensiktsmessige og i samsvar med regelverk.

• Etterse at nye aktiviteter/prosesser utføres på en forsvarlig måte.

• Kartlegge HMS-opplæringsbehov for neste år.

• Utføre nødvendig oppdatering av HMS-dokumenter.

6.3. Rapportering

Universitetsdirektøren ber årlig om rapportering av status for lokalt HMS-arbeid:

• Skjemaet ”Årsrapport – Helse, miljø og sikkerhet (HMS)” fylles ut av linjeleder i samarbeid med verneombud og returneres i linjen.

• Linjeleder ved fakultetene, Universitetsmuseet i Bergen og Universitetsbiblioteket med respektive hovedverneombud utarbeider samlet HMS-årsrapport for enheten. Rapporten styrebehandles og oversendes universitetsdirektøren.

• UiBs HMS-årsrapport, der ”Årsrapport – Helse, miljø og sikkerhet (HMS)” er et viktig element, behandles av Universitetsstyret, som gjennom rapport får innspill til styrende vedtak for HMS-arbeidet ved UiB.

6.4. Oppfølgning

• Universitetsdirektøren gjennomgår HMS-årsrapporter, gir nødvendige tilbakemeldinger, og foretar «en ledelsens gjennomgang» ved hvert fakultet/avdeling som skal følges opp ved lokal enhet og ved fakultet/avdeling.

Utarbeidet av: HR-avdelingen
Erstatter: ”Retningslinjer for internt tilsyn (revisjon) med det systematiske HMS-arbeidet ved UiB” av 19.11.2003.

6.12.2023

Språklige justeringer i pkt. 5, 6.2, og 6.3

6.10.2022

Rettet lenke - instruks for internrevisjon

07. januar 2019 12:34:08

Kulepunkt i 6.3. Rapportering lagt inn som delkapittel 6.4 Oppfølging

07. januar 2019 12:28:45

Kulepunkt i 6.3. Rapportering lagt inn som delkapittel 6.4 Oppfølging

16. november 2017 12:34:13

16. november 2017 11:14:32

07. november 2017 13:45:58

06. februar 2017 10:56:02

06. februar 2017 10:53:45

1. juni 2015 13:17:38

Oppdatering av avdelingsnavn: HR-avdelingen

10. februar 2015 08:02:30

Endring av navn i punkt 6.3 Rapportering

1. juni 2014 08:10:49

Retningslinje for årlig gjennomgang av det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet (internkontrollen) publiseres.