Regelverk for interne lokaler (i reglene kalt enhetens egne lokaler)

Sak i Universitetsstyret vedr. arealer til studentsosiale formål 09.06.05.
Godkjent av Universitetsdirektøren 2007.

Gjelder fra: 01.03.2007

Hensyn som ligger til grunn for reglene:

Av hensyn til brann- og arrangement bygningssikkerhet og renholdsrutiner skal Eiendomsavdelingen være informert om alle faglig/ sosiale og festarrangementer som foregår i universitetets lokaler etter kl. 20.00. Det skal derfor alltid sendes melding til Eiendomsavdelingens driftsleder for det aktuelle driftsområdet bygget hører innunder når arrangementet skal foregå utover 20.00.

Bruken må godkjennes av ledelsen ved enheten som disponerer lokalet. Lokalet kan ikke brukes til arrangementer som er allmet tilgjengelig.

1. Formål

Disse reglene skal fungere som felles retningslinjer for bruk av universitetets lokaler til faglige-/ sosiale samlinger og til festarrangmenter etter ordinær brukstid. Reglene har som formål å danne grunnlag for en mest mulig enhetlig utlånspraksis og skal legge rammer for bruken.

2. Virkeområder

Lokalene som behandles etter disse reglene omfatter spiserom, lunsjrom, møterom, spesielle felles- og vrimlearealer. Rommene ligger vanligvis inne i eller i tilknytning til instituttets/ enhetens arealer.

Reglene gjelder i bygg som universitetet eier og i bygg der universitetet er leietaker.

3. Brukergrupper

Rommene kan brukes av ansatte og studenter innenfor de rammer som er fastsatt i disse regler.

Bruken må godkjennes av ledelsen ved enheten som disponerer lokalet.

Det er ikke tillatt å benytte lokaler til private arrangement.

Rommene kan brukes slik:
a) Ansatte som brukere
Ansatte ved enheten som lokalet hører inn under , kan bruke lokalet til kollegafester og liknende.
b) Studenter som brukere
Studentforreninger- og grupper med tilknytning til det aktuelle fakultet/ institutt kan bruke lokalet med instituttets/ enhetens godkjennelse. Dette skal bekreftes av styrer/ leder på melding som skal sendes.
Når studenter skal bruke lokalet, skal instituttet oppnevne en ansatt som skal være instituttets ansvarlige kontaktperson for arrangementet. Det kreves ikke at ansvarlig kontaktperson skal være tilstede under arrangementet. Instituttets ansvarlige kontaktperson skal påse at studentforreningen/- gruppen legger opp og organiserer arrangmentet slik at hensyn til sikkerhet, brannvern og skjenkebestemmelser ivaretas.
Ved studentfester skal det kun gis adgang for studenter eller andre med tilknytning til det aktuelle fakultet/ institutt.

4. Brukstider

Lokalene kan brukes til kl 0200 fredag og lørdag. Øvrige dager kan lokalene brukes fram til 2400.

5.Bruk som skal meldes

Ved tilstelninger med servering eller der inntak av mat og / eller drikke inngår i tilstelningen , skal det alltid sendes melding til Eiendomsavdelingens driftsleder for det driftsområdet bygget hører inn under, når tilstelning foregår utover kl. 2000.

Melding skal sendes i god tid og senest innen kl 1200 samme dag. melding fylles ut på eget skjema og skal sendes på e-post eller telefaks.

I bygg der universitetet ikke har eget driftsansvar, skal det sendes melding til Eiendomsavdelingen sentralt.

6. Betaling

Det skal ikke betales leie for bruk av lokalet.

Det skal vanligvis ikke betales for renhold. Dersom det blir behov for ekstra renhold, må dette betales av arrangøren.

7. Rydding og renhold

Arrangøren er ansvarlig for at lokalet ryddes før det forlates. Dette gjelder også trafikkareal tilknyttet lokalet.
All embalasje og liknende skal fjernes og plasseres i henhold til rutiner for avfallslevering for bygget.

Lokalet skal forlates i samme stand som før arrangementet og forlates innen den brukstid som er meldt.

8. Ansvarlig for arrangementet

Ved alle arrangement som foregår utover kl 2000 skal det utpekes én person som skal stå som ansvarlige og representere gruppen av ansatte eller studenter som skal bruke lokalet (arrangøren). Den ansvarlige skal være edruelige og selv være til stede før, under og etter arrangementet. Den ansvarlige skal signere på søknadsskjemaet og står ansvarlig overfor Eiendomsavdelingen.

Den ansvarlige skal særlig påse at arrangementet blir lagt opp og organisert slik at arrangøren ivaretar hensynet til sikkerhet, brannvern og skjenkebestemmelser.

9. Vakthold og sikkerhet

Ved alle arrangement etter disse regler skal arrangøren kontrollere at uvedkommende ikke får tilgang til bygget og lokalet. Kun det lokalet som er stilt til disposisjon skal benyttes av de tilstedeværende.

Dersom deltakere under festen går ut av huset for å røyke og lignende, skal det holdes oppsyn med at uvedkommende ikke kommer inn.

Naboer skal ikke forstyrres under arrangementet eller etter at arrangementet er avsluttet.

Arrangøren skal organisere eget tilsyn under arrangementet. Er arrangementet av en slik karakter eller størrelse at det kreves særskilt vakthold, skal opplegget for dette avtales med Eiendomsavdelingen. Arrangøren må betale for slikt ekstra vakthold.

10. Brannsikkerhet

Arrangøren er ansvarlig for at hensynet til brannvern og sikkerhet følges og skal før arrangementet gjøre seg kjent med byggets rømningsveier, brannvarslings- og slokkeutstyr.

Arrangøren skal påse at antallet deltakere begrenses til det som lokalet er beregnet for.

Kostnader ved ev. brannutrykning må dekkes av arrangøren.

11. Røykeforbud

Det er røykeforbud i universitetets lokaler. Under arrangementet skal det påses at røykeforbudet overholdes.

12. Skjenking

Arrangøren er pliktig til å ha skjenkebevilling når det foregår salg av alkoholholdige drikker. Arrangøren skal selv orientere seg om reglene for skjenking og sørge for at eventuell skjenking foregår i lovlige former.

13. Ansvar for skade

Arrangøren er ansvarlig for skade på lokaler, utstyr, innretninger og inventar som er påført under eller som en følge av arrangementet. Eventuelle skader og mangler skal meldes til Eiendomsavdelingen og utbedres for arrangørens regning.

14. Brudd på disse regler

Ved skade på lokalet, ulovlig skjenking eller annen ulovlig bruk, grove brudd på sikkerhetsmessige forhold og lignende, kan bruksretten av lokalet til denne typen arrangement inndras for en periode eller permanent.

Dato

Kommentar

Lagt inn av

  1. april 2011 10:08:05

overskrift endret format

Agnethe Erstad Larsen