Retningslinjer for internhusleie ved UiB

Godkjent av Universitetsstyret 29.4.2010.

Ny ordning for internhusleie ved Universitetet i Bergen innført fra 1. juli 2010.

Internhusleieordninge praktiseres etter følgende prinsipper:

Leieavtaler

• Det inngås leieavtaler mellom Eiendomsavdelingen (EIA) og fakulteter, Bergen Museum, Universitetsbiblioteket og administrative avdelinger

• Eiendomsavdelingen skal gis melding om endret arealbruk, melding sendes elektronisk ved bruk av skjema på hjemmesidene

• Fastsettelse av husleie, drifts- og felleskostnader skjer årlig i budsjettet for universitetet og som vedtas av Universitetsstyret.

Oppsigelse av arealer

• Fakulteter, Universitetsbiblioteket, Bergen Museum og administrative avdelinger kan si opp arealer på minimum 100 kvm

• Arealet må være samlet og egnet for utleie for andre

• Oppsigelsesfrist er 6 måneder, men kan reduseres hvis det inngås avtale med ny leietaker. Etter oppsigelsesfristens utløp, vil enheten få tilsvarende reduksjon av husleie

• Oppsigelsen skjer til EIA, etter utarbeidet skjema

Fremleie

• Leietakerne kan fremleie deler av arealene de disponerer

• Det meldes fra om ønske om fremleie av arealer på eget skjema

• Hvis fremleie godkjennes, vil enhetene få inntektene knyttet til leieforholdet.

• Dersom den det fremleies til er en annen juridisk enhet enn UiB, kreves egen samarbeidsavtale mellom partene. Fremleieavtalen utformes av EIA i slike tilfeller

• Det er ikke mulig å fremleie på kommersiell basis.

• Kostnadene for fremleier skal i utgangspunktet være lik husleien som leier betaler.

Drifts- og felleskostnader

• Driftskostnadene som leier betaler, omfatter løpende driftskostnader, renhold, energi, vann og avløp, avfallshåndtering, vakthold og sikring og utendørs arbeid i 2010.

• Fra 2011 faktureres energikostnader separat, basert på faktiske energikostnader for hvert bygg. Kostnadene faktureres a konto sammen med husleie og avregnes årlig.

• Felleskostnader som leier betaler, omfatter skatter og offentlige avgifter, forsikringer og administrative kostnader. Kostnadene faktureres sammen med husleie.

Studentarealer

• Arealer fakultetene bruker til studentorganisasjoner, belastes med 50% av kvadratmeterpris for andre arealer.

1. februar 2011 18:28:25

overskrifter endret format