1. Retningslinjer for grafisk profil ved Universitetet i Bergen
1.1. Formål og definisjon
Grafisk profil er et strategisk verktøy for Universitetet i Bergen. Den skal sikre at universitetet som institusjon, og universitetets ulike avdelinger og enheter signaliserer ryddighet, kvalitet og organisatorisk tilhørighet, slik at Universitetet i Bergen fremstår konsekvent og helhetlig i sin visuelle kommunikasjon.
Den grafiske profilen er basert på UiBs kjerneverdier og skal sikre at Universitetet i Bergen fremstår enhetlig og gjenkjennelig fra år til år.
1.2. Eierskap og ansvar
Styret, rektor og universitetsdirektøren har overordnet ansvar og eierskap til den grafiske profilen.
Kommunikasjonsdirektøren forvalter profilen og har ansvar for tilrettelegging, informasjon, rådgiving og oppdatering av profilen.
Faglige og administrative ledere på alle nivå har ansvaret for at profilen brukes på riktig måte.
2. Beskrivelse og bruk
Den grafiske profilen brukes til å skille offisiell informasjon gitt i regi av Universitetet i Bergen fra andre typer informasjon.
Profilen skal brukes av hele organisasjonen, fakulteter, institutter, forskergrupper, prosjekter, avdelinger, enheter, ansatte eller andre som opptrer på vegne av Universitetet i Bergen, og benyttes på alt materiell som inneholder informasjon der UiB – i vid forstand - er den formelle avsender. Unntak fra regelen er Fakultet for kunst, musikk og design som har fått dispensasjon for deler av retningslinjene.
Slikt materiell er eksempelvis dokumenter, brosjyrer, nettsider, avhandlinger, publikasjoner, bøker, visittkort mv., tilrettelagt til intern- eller ekstern bruk, i forsknings- eller undervisningsøyemed, eller til administrative formål.
For utvendig- og innvendig skilting av bygg og publikumsanlegg er det laget et eget skiltprogram basert på den grafiske profilen forvaltet av Eiendomsavdelingen.
Studenter kan bare benytte UiBs grafiske profil etter spesiell tillatelse fra faglige eller administrativ leder i den aktuelle enhet.
Informasjon der UiB ikke er formell avsender eller informasjon av privat karakter skal ikke bruke UiBs grafiske profil.
3. Profilelementene
UiBs grafiske profil består av et lite antall definerte elementer og et tilhørende sett med enkle regler. Elementene er ordnet hierarkisk med strenge regler for bruken av de øverste elementene (Navn, emblem og logo) og større grad av fleksibilitet i de øvrige.
Elementene i profilen er:
Navnet: Universitetet i Bergen
Emblem: En ugle, syv fjell, ”Universitas Bergensis” og en sirkel
Logo: Kombinasjonen av navnet og emblemet
Typografi
Hovedskrift
Tilleggskrift
Erstatningsskrifter
Farger
Hovedfarger
Tilleggsfarger
Støttefarger
4. Navn, emblem og logo
4.1. Navnet
Navnet er vår viktigste identitetsbærer! Navnet forteller hvem vi er.
Universitetet i Bergen skal ikke navngis på andre måter enn ”Universitetet i Bergen” (på norsk) eller ”University of Bergen” på engelsk.
Navnet forkortes “UiB” uansett språk.
4.2. UiBs emblem
UiB-emblemet – ”Uglen” UiBs viktigste visuelle grunnelement. Emblemet viser en sittende ugle over syv fjelltopper, med ordene ”UNIVERSITAS BERGENSIS” skrevet sirkulært i versaler. En sirkel kapsler inn de andre elementene og utgjør emblemets ytre kant.
Emblemet kan brukes alene, eller sammen med navnet. Emblemet i kombinasjon med navnet utgjør UiBs logo.
Emblemet til UiB er varemerke beskyttet. Det gjør emblemet unikt for UiB og beskyttet mot kopiering uten tillatelse, plagiering og misbruk.
4.2.1. Riktig bruk av emblemet
Det finnes bare én riktig utgave av emblemet, det skal ikke endres.
Emblemet kan brukes i fargene svart, grått, hvitt, samt PANTONE 406, PANTONE 408 og PANTONE 411. Ingen andre farger er tillatt! Det er viktig at det er god kontrast mellom emblem og bakgrunn slik at emblemet fremstår klart og tydelig. Regelen om høy kontrast gjelder ikke hvis emblemet brukes som dekor.
4.2.2. Avstand til andre elementer
Emblemet skal fremstå klart og tydelig, det krever en plassering som gir luft rundt. Minimumsavstand til andre elementer skal være 1/5 av emblemets diameter. Samme regel gjelder for UiBs logo
Det skal ikke brukes noen form for ekstra ikonografi, merker eller annet i direkte tilknytning til emblemet.
Emblemet skal heller ikke sammenstilles med andre former for signatur eller supplerende tekst enn det som er beskrevet i avsnittet om UiBs logo.
4.3. UiBs Logo
Universitetets logo består av navnet (Universitetet i Bergen) satt sammen med UiB-emblem. Navnet kan opptre alene eller i kombinasjon med en avdeling/enhet.
Emblemet kan være plassert til høyre, - venstre eller midtstilt i forhold til navnet.
Det skal kun benyttes én enkelt enhet eller avdeling i kombinasjon med navnet.
Dersom informasjonen utgis av to likeverdige enheter, skal bare navnet UNIVERSITETET I BERGEN benyttes. Enhetens/avdelingens navn opplyses i øvrig tekst.
Skrifttypen i emblem og navn er Adobe Garamond.
Times New Roman kan benyttes som erstatning i vanlig tekstbehandling eller i situasjoner som vanskeliggjør bruk av Adobe Garamond.
4.3.1. Bruk av logo/emblem
UiBs logo/emblem skal brukes på alt materiell som inneholder informasjon der UiB - i vid betydning - er den formelle avsender.
Logo kan brukes i fargene svart, grått, hvitt, samt PANTONE 406, PANTONE 408 og PANTONE 411. Ingen andre farger er tillatt! Det er viktig at det er god kontrast mellom logo og bakgrunn slik at logo fremstår klart og tydelig.
Det er ikke lov å endre proporsjonene mellom emblemet og teksten «Universitetet i Bergen» i logoen.
Egne «logoer» er ikke tillatt for noen akademiske-, administrative- eller forskningsenheter. Bruk av egne typografiske og billedlignende «merker» undergraver arbeidet med å bygge en enhetlig profil for Universitetet i Bergen.
Eventuelle sekundære identitetselementer skal godkjennes av Universitetet i Bergen ved Kommunikasjonsdirektøren.
Studenter kan bare benytte universitetets logo etter spesiell tillatelse.
4.3.2. Unntak
Mangfoldet i aktivitetene ved universitetet gjør at det tidvis kan være behov for å ta spesielle hensyn angående bruk av profil/logo.
Eksempler kan være likeverdige samarbeidsrelasjoner mellom flere universiteter, særlige forhold knyttet til finansiering, eller deltakelse i foretak som i vesentlig grad skiller seg fra universitetets kjerneoppdrag.
Det er ikke mulig å beskrive alle unntakene, men det er uansett viktig at tilknytningen til Universitetet i Bergen kommer tydelig frem. Den generelle regelen er å følge intensjonene i UiBs profilmanual når det er mulig.
Et unntak fra regelen er Fakultet for kunst, musikk og design som har fått dispensasjon for deler av retningslinjene.
Alle unntak, både for trykte og digitale flater, skal godkjennes av Universitetet i Bergen ved Kommunikasjonsdirektøren.
4.3.3. Bruk av logo i samarbeidsrelasjoner
Den generelle regelen er at likeverdige partnere skal fremstå på en likeverdig måte.
Det vil være ulike signaturmodeller for ulike samarbeidsrelasjoner. Valg av en modell styres av samarbeidets art og formelle organisatoriske forhold.
4.3.3.1. UiB som hovedaktør:
I forhold der UIB er hovedaktør skal dette fremkomme tydelig i logoens størrelse og plassering. Hvis flere underordnede logoer er nødvendig bør de starte fra venstre og plasseres ved siden av hverandre.
4.3.3.2. Mellom likeverdige partnere:
Likeverdige partnere skal fremstå på en likeverdig måte. Når det er hensiktsmessig skal partner- eller andre logoer plasseres separat fra UiBs logo og størrelsen justeres i forhold til UiBs logo. Partnerlogoer skal ikke vises større enn UiBs logo. Anbefalt plassering er på motsatt side av UiBs logo.
4.3.3.3. UiB som støttespiller:
I forhold der UiB opptrer i en underordnet rolle eller som støttespiller kan dette synligjøres gjennom logoens størrelse og plassering. I slike tilfeller en underordnet plassering akseptabelt.
5. Typografi
Konsekvent bruk av skrift og typografiske elementer er viktig for at universitetet skal fremstå ryddig og enhetlig.
Vi skiller mellom vanlig bruk (Arial og Times New Roman) og profesjonell bruk (Myriad og Adobe Garamond).
Alle skriftene er valgt ut fra hensyn til funksjon, estetikk og leselighet.
5.1. Vanlig bruk
Vanlig bruk er daglig saksbehandling. Her brukes skrifttypene Arial og Times New Roman. Dette er skrifter som er tilgjengelige på de fleste datamaskiner.
På nett skal man bruke skrifttypene Verdana og Times New Roman.
5.2. Profesjonell bruk
Profesjonell bruk er trykksaker og annet materiell der grafiske formgivere eller tilsvarende står for utarbeidelsen.
Her brukes Myriad som hovedskrift og Adobe Garamond som tilleggskrift. Dette er skrifter som normalt ikke vil være tilgjengelige for vanlige brukere.
6. Farger
Farger er visuelle grunnelementer som bidrar til å skape et enhetlig uttrykk.
Fargene er definert for å gi rom for variasjon og kontrast. Bruken skal være gjennomtenkt og i henhold til god designskikk. Fargene kan brukes som rene farger og i alle gradienter mot hvitt.
HOVEDFARGER
PANTONE 1805
CMYK: 0 91 100 23
RGB: 170 0 0
HEX: aa0000
|
PANTONE 406 CMYK: 0 7
10 22
RGB: 208 202 194
HEX: d0cac2
|
PANTONE 408 CMYK: 0
15 18 48
RGB: 132 114 104
HEX: 847268
|
PANTONE 411 CMYK: 0
30 30 80
RGB: 68 48 41
HEX: 443029
|
PANTONE PROCESS BLACK
CMYK: 0 0 0 100
RGB: 0 0 0
HEX: 000000
|
|
PANTONE 7417 CMYK: 0
80 68 3
RGB: 219 63 61
HEX:db3f3d
|
PANTONE 2965 CMYK: 85
70 30 50
RGB: 26 38 64
HEX: 1a2640
|
PANTONE 141 CMYK: 17
24 79 0
RGB: 205 171 63
HEX: cdab3f
|
PANTONE 631 CMYK: 63
14 19 0
RGB: 78 160 183
HEX: 4ea0b7
|
PANTONE 7489 CMYK: 52
20 70 0
RGB: 120 154 91
HEX: 789a5b
|
PANTONE 667 CMYK: 55
65 20 0
RGB: 112 86 134
HEX: 705686
|
TILLEGGSFARGER
PANTONE 1805 CMYK: 0
91 100 23
RGB: 170 0 0
HEX: aa0000
|
PANTONE 2945 CMYK:
100 60 0 5
RGB: 0 78 156
HEX: 004e9c
|
PANTONE 7406 CMYK: 0
20 98 2
RGB: 245 186 0
HEX: f5ba00
|
PANTONE
PROCESS CYAN CMYK:
100 0 0 0
RGB: 0 159 238
HEX: 009fee
|
PANTONE 376 CMYK: 50
0 100 0
RGB: 119 175 0
HEX: 77af00
|
PANTONE 266 CMYK: 72
90 0 0
RGB: 82 45 137
HEX: 522d89
|
PANTONE 1815 CMYK: 0
98 98 60
RGB: 100 0 0
HEX: 640000
|
PANTONE 2727 CMYK: 67
42 0 0
RGB: 92 134 197
HEX: 5c86c5
|
PANTONE 125 CMYK: 9
37 100 17
RGB: 180 123 10
HEX: b47b0a
|
PANTONE 308 CMYK: 100
0 0 58
RGB: 0 76 112
HEX: 004c70
|
PANTONE 7483 CMYK: 70
30 77 40
RGB: 48 81 48
HEX: 305130
|
PANTONE 669 CMYK: 70
79 0 35
RGB: 56 39 99
HEX: 382763
|
PANTONE 436 CMYK: 10 19 10 30
RGB: 151 136 142
HEX: 97888e
|
PANTONE 443 CMYK: 52 32 38 0
RGB: 116 137 135
HEX: 748987
|
PANTONE 5425 CMYK: 55 28 28 0
RGB: 107 142 155
HEX: 6b8e9b
|
PANTONE 437 CMYK: 0 25 10 65
RGB: 97 76 79
HEX: 614c4f
|
PANTONE 445 CMYK: 12 0 10 75
RGB: 68 76 74
HEX: 444c4a
|
PANTONE 5415 CMYK: 63 36 29 14
RGB: 97 131 149
HEX: 618395
|
PANTONE 439 CMYK: 0 28 24 85
RGB: 58 41 38
HEX: 3a2926
|
PANTONE 446 CMYK: 20 0 21 86
RGB: 43 52 47
HEX: 2b342f
|
PANTONE 5395 CMYK: 75 31 26 75
RGB: 10 41 52
HEX: 0a2934
|
Bare i spesielle tilfeller:
PANTONE 324 CMYK: 44 0 20 0
RGB: 126 201 199
HEX: 7ec9c7
|
PANTONE 1565 CMYK: 0 48 63 0
RGB: 243 158 95
HEX: f39e5f
|
PANTONE 223 CMYK: 3 55 0 0
RGB: 235 145 186
HEX: eb91ba
|
PANTONE 326 CMYK: 75 10 40 0
RGB: 46 156 148
HEX: 2e9c94
|
PANTONE 158 CMYK: 0 61 97 0
RGB: 236 105 21
HEX: ec6915
|
PANTONE 225 CMYK: 3 95 0 0
RGB: 225 12 133
HEX: e10c85
|
PANTONE 328 CMYK: 84 13 40 35
RGB: 0 99 98
HEX: 006362
|
PANTONE 153 CMYK: 5 60 90 25
RGB: 192 106 24
HEX: c06a18
|
PANTONE 228 CMYK: 0 100 0 45
RGB: 155 0 86
HEX: 9b0056
|
For anbefalinger og mer detaljert beskrivelse: se UiBs profilmanual på nett. (PDF)
Dato |
Kommentar |
Lagt inn av |
---|---|---|
|
Unntak for KMD punkt 2 og punkt 4.3.2 |
Mona Viksøy |
|
Lagt til en setning under pkt 4.3.1. proposjonsendering av logo |
Mona Viksøy |
|
Mindre redaksjonelle endringer. |
Maud Lauvstad Hansen |
|
Revidert ved KA 15.04.15 |
Maud Lauvstad Hansen |
|
Lagt inn i RS for første gang |
Maud Lauvstad Hansen |
|
Lagt inn i RS for første gang |
Bente Krossøy |
|
Lagt inn i RS for første gang |
Bente Krossøy |