Regelverk for klubblokaler for studenter

Sak i Universitetsstyret vedr. arealer til studentsosiale formål 09.06.05.
Godkjent av Universitetsdirektøren 2007. Oppdatert etter vedtak i universitetsstyret i sak 69/17, 1. juni 2017.

Gjelder fra 01.03.07

1. Formål og virkeområder

Disse reglene gjelder for klubblokaler som kan brukes til studentsosiale arrangementer innenfor arealer som er disponert av fakultet / institutt i henhold til internleieordningen.

Fakultetet/ instituttet kan stille lokalet til disposisjonfor studentforreninger og lignende knyttet til fakultetet/ instituttet.

Disse lokalene er per 01.03.2007 godkjent som klubblokaler:

Lokaler:

Tilknyttet fakultet:

Godkjent for maksimalt antall personer

Fjøset, Jussbygget, Magnus Lagabøtespl. 1

Det juridiske fakultet

197

Munnhulen, Årstadveien 17

Det medisinske fakultet

100

Klubblokaler i Studenthuset Haukeland, Jonas Liesvei 67

Det medisinske fakultet

80

Klubblokale Årstadveien 21

Det medisinske fakultet

115

H-bar, Allegt. 55, Bjørn Trumpyshus

Det matematisk -naturvitenskapelige fakultet

55

2. Godkjenning av lokalet

Før fakultetet stiller et lokale til disposisjon som klubblokale skal Eiendomsavdelingen godkjenne bruken av lokalet til dette formål.

3. Bruken av lokalet

Lokalet skal tilfredstille kravene som følger av brannlovgivningen og det skal dokumenteres at lokalet vil drives i samsvar med skjenkebestemelsene og andre offentlige bestemmelser.

Arrangementene i klubblokalet er bare tilgjengelig for studenter som er registrert ved det fakultet som lokalet hører inn under. Ansatte ved fakultetet/ instituttet kan også ha adgang.

Det er ikke tillatt å bruke lokalet til arrangementer som er offentlig tilgjengelig.

Klubblokalet kan ikke leies ut, verken til eksterne (brukere uten tilknytning til universitetet) eller interne (universitetstilknyttede brukere utenom fakultetet). klubblokalet kan likevel ved ledig kapasitet og med fakultetets godkjennelse lånes ut til andre studentforeninger ved de øvrige fakultetene ved universitetet. Det kan ikke tas leie for slik bruk. Låntaker skal oppgi to personer som står ansvarlig på vegne av arrangøren i samsvar med pkt.6.

Eiendomsavdelingens driftspersonale skal ha adgang til lokalet for kontroll av brann- bygnings- og driftsmessige forhold og installasjoner.

4. Fakultetets ansvar for bruken av lokalet

Fakultetet er ansvarlig overfor Eiendomsavdelingen for bruken av lokalet, og skal overfor Eiendomsavdelingen oppnevne en ansatt som kontaktperson for lokalet.

Fakultetet har ansvar for å påse at reglementet følges.

Fakultetet skal som en del av ansvaret påse at arrangøren har et opplegg og en organisering som ivaretar de kravene som er satt for arrangementet.

Fakultetet kan sette sine betingelser for hvordan arrangementet skal foregå. Klubbstyret må sammen med fakultetet sette opp plan for vakthold og ivaretakelse av sikkereten. Fakultetet skal se til at de ansvarlige rydder opp når arrangementet er slutt. Det stilles ikke krav om at fakultetet skal ha ansatte til stede under arrangementet.

Fakultetet skal også forsikre seg om at arrangementet foregår i lovlige former, jmf. pkt.3.

5. Ansvarlig for arrangementet

Ved alle arrangemneter skal det utpekes to personer som skal stå som ansvarlige og representere gruppen av studenter som skal bruke lokalet (arrangøren). Den ene av disse skal stå som hovedansvarlig. Disse skal være edruelige og selv være tilstede før, under og etter arrangementet. Begge skal signeer på meldingsskjema og vil stå ansvarlig overfor Eiendomsavdelingen.

De ansvarlige skal særlig påse at arrangementet blir lagt opp og organisert slik at arrangøren ivaretar hensynet til sikkerhet og brannvern.

6. Arrangementstider

Arrangementer kan foregå fram til kl. 0200 fredag og lørdag. Andre dager må det være avsluttet senest kl. 2400.

Fakultetet kan bestemme at arrangementet skal være slutt tidligere enn dette.

7. Melding

Ved hvert arrangement skal det sendes melding om bruk av klubblokalet. meldingen skal skrives på eget skjema og sendes Eiendomsavdelingen senest èn uke før det aktuelle arrangementet.

Meldingen skal undertegnes av to ansvarlige personer som står ansvarlig for arrangementet, jmf. pkt. 6. Det skal tydelig framgå hvilket arrangement som skal foregå her.

Faste arrangement kan meldes ved starten av hvert semester. Det må framgå hvilke arrangement som skal holdes, og hvem som står ansvarlig for arrangementet.

8. Renhold

Renhold i selve lokalet skal besørges av arrangøren. renholdet skal holde samme standard som ved universitetets øvrige lokaler.

Arrangøren er selv ansvarlig for opprydding etter arangementet.

Alt renhold i eventuelle tilstøtende korridorarealer, toaletter og lignende skal utføres av UiBs renholdstjenester eller av renholdsfirma som UiB har avtale med. Arrangøren skal betale for renhold i disse lokalene.

9. Vakthold og sikkerhet

Det skal organiseres eget vakthold under alle arrangement. Er arrangementet av en slik karakter eller størrelse at det kreves særskilt vakthold, skal opplegget for dette avtales med Eiendomsavdelingen. Arrangøren må betale for slikt ekstra vakthold.

Arrangøren skal kontrollere at uvedkommendeikke får tilgang til bygget og lokalet. Kun det lokalet som er stilt til disposisjon skal benyttes av de tilstedeværende.

Innslipp av festdeltakere må organiseres slik at det holdes kontroll med hvm som kommer inn i huset.

Dersom deltakere under festen går ut av huset for å røyke og liknende, skal det holdes oppsyn med at uvedkommende ikke kommer inn.

Naboer skal ikke forstyrres under arrangementet eller etter at arrangementet er avsluttet.

10. Brannsikkerhet

Arrangøren er ansvarlig for at hensynet til brannvern og sikkerhet følges og skal før arrangementet gjøre seg kjent på byggets rømningsveier, brannvarslings- og slokkeutstyr.

Arrangøren skal påse at antall deltakere begrenses til det som er tillatt for lokalet, jmf. pkt.2.

Kostnaden ved ev. brannutryknning må dekkes av arrangøren.

11. Røykeforbud

Det er røykeforbud i universitetets lokaler. Under arrangementene skal det påses at røykeforbudet overholdes.

12. Ansvar for skade

Arrangøren er ansvarlig for skade på lokaler, utstyr, innretninger og installasjoner som er påført under eller som følge av arrangementet. Eventuelle skader og mangler skal meldes til Eiendomsavdelingenog utbedres for arrangørens regning.

13. Sanksjoner

Ved skade på lokalet, ulovelig skjenking eller annen ulovelig virksomhet, grove brudd på sikkerhetsmessige forhold og lognende, kan bruksretten til denne type arrangementer inndras for en periode eller permanent.

Dato

Kommentar

Lagt inn av

  1. juni 2017 08:23:21

Overskrifter endret format

Arne R. Ramslien

  1. april 2011 10:07:39

Overskrifter endret format

Agnethe Erstad Larsen