Regelverk for interne lokaler (i reglene kalt enhetens egne lokaler)
Gjelder fra: 01.03.2007
Hensyn som ligger til grunn for reglene:
Av hensyn til brann- og arrangement bygningssikkerhet og renholdsrutiner skal Eiendomsavdelingen være informert om alle faglig/ sosiale og festarrangementer som foregår i universitetets lokaler etter kl. 20.00. Det skal derfor alltid sendes melding til Eiendomsavdelingens driftsleder for det aktuelle driftsområdet bygget hører innunder når arrangementet skal foregå utover 20.00.
Bruken må godkjennes av ledelsen ved enheten som disponerer lokalet. Lokalet kan ikke brukes til arrangementer som er allmet tilgjengelig.
1. Formål
Disse reglene skal fungere som felles retningslinjer for bruk av universitetets lokaler til faglige-/ sosiale samlinger og til festarrangmenter etter ordinær brukstid. Reglene har som formål å danne grunnlag for en mest mulig enhetlig utlånspraksis og skal legge rammer for bruken.
2. Virkeområder
Lokalene som behandles etter disse reglene omfatter spiserom, lunsjrom, møterom, spesielle felles- og vrimlearealer. Rommene ligger vanligvis inne i eller i tilknytning til instituttets/ enhetens arealer.
Reglene gjelder i bygg som universitetet eier og i bygg der universitetet er leietaker.
3. Brukergrupper
Rommene kan brukes av ansatte og studenter innenfor de rammer som er fastsatt i disse regler.
Bruken må godkjennes av ledelsen ved enheten som disponerer lokalet.
Det er ikke tillatt å benytte lokaler til private arrangement.
4. Brukstider
Lokalene kan brukes til kl 0200 fredag og lørdag. Øvrige dager kan lokalene brukes fram til 2400.
5.Bruk som skal meldes
Ved tilstelninger med servering eller der inntak av mat og / eller drikke inngår i tilstelningen , skal det alltid sendes melding til Eiendomsavdelingens driftsleder for det driftsområdet bygget hører inn under, når tilstelning foregår utover kl. 2000.
Melding skal sendes i god tid og senest innen kl 1200 samme dag. melding fylles ut på eget skjema og skal sendes på e-post eller telefaks.
I bygg der universitetet ikke har eget driftsansvar, skal det sendes melding til Eiendomsavdelingen sentralt.
6. Betaling
Det skal ikke betales leie for bruk av lokalet.
Det skal vanligvis ikke betales for renhold. Dersom det blir behov for ekstra renhold, må dette betales av arrangøren.
7. Rydding og renhold
Lokalet skal forlates i samme stand som før arrangementet og forlates innen den brukstid som er meldt.
8. Ansvarlig for arrangementet
Ved alle arrangement som foregår utover kl 2000 skal det utpekes én person som skal stå som ansvarlige og representere gruppen av ansatte eller studenter som skal bruke lokalet (arrangøren). Den ansvarlige skal være edruelige og selv være til stede før, under og etter arrangementet. Den ansvarlige skal signere på søknadsskjemaet og står ansvarlig overfor Eiendomsavdelingen.
Den ansvarlige skal særlig påse at arrangementet blir lagt opp og organisert slik at arrangøren ivaretar hensynet til sikkerhet, brannvern og skjenkebestemmelser.
9. Vakthold og sikkerhet
Ved alle arrangement etter disse regler skal arrangøren kontrollere at uvedkommende ikke får tilgang til bygget og lokalet. Kun det lokalet som er stilt til disposisjon skal benyttes av de tilstedeværende.
Dersom deltakere under festen går ut av huset for å røyke og lignende, skal det holdes oppsyn med at uvedkommende ikke kommer inn.
Naboer skal ikke forstyrres under arrangementet eller etter at arrangementet er avsluttet.
Arrangøren skal organisere eget tilsyn under arrangementet. Er arrangementet av en slik karakter eller størrelse at det kreves særskilt vakthold, skal opplegget for dette avtales med Eiendomsavdelingen. Arrangøren må betale for slikt ekstra vakthold.
10. Brannsikkerhet
Arrangøren er ansvarlig for at hensynet til brannvern og sikkerhet følges og skal før arrangementet gjøre seg kjent med byggets rømningsveier, brannvarslings- og slokkeutstyr.
Arrangøren skal påse at antallet deltakere begrenses til det som lokalet er beregnet for.
Kostnader ved ev. brannutrykning må dekkes av arrangøren.
11. Røykeforbud
Det er røykeforbud i universitetets lokaler. Under arrangementet skal det påses at røykeforbudet overholdes.
12. Skjenking
Arrangøren er pliktig til å ha skjenkebevilling når det foregår salg av alkoholholdige drikker. Arrangøren skal selv orientere seg om reglene for skjenking og sørge for at eventuell skjenking foregår i lovlige former.
13. Ansvar for skade
Arrangøren er ansvarlig for skade på lokaler, utstyr, innretninger og inventar som er påført under eller som en følge av arrangementet. Eventuelle skader og mangler skal meldes til Eiendomsavdelingen og utbedres for arrangørens regning.
14. Brudd på disse regler
Ved skade på lokalet, ulovlig skjenking eller annen ulovlig bruk, grove brudd på sikkerhetsmessige forhold og lignende, kan bruksretten av lokalet til denne typen arrangement inndras for en periode eller permanent.
Dato |
Kommentar |
Lagt inn av |
---|---|---|
|
overskrift endret format |
Agnethe Erstad Larsen |