Regelverk for SIB-kantiner
Gjelder fra: 01.03.2007
1. Formål og virkeområde
Reglene skal fungere som felles retningslinjer for bruk av SiB-kantiner etter ordinær brukstid. Reglene har som formål å danne grunnlag for en mest mulig enhetlig utlånspraksis og skal legge rammer for bruken.
Reglene regulerer bare arrangement som ikke er allment tilgjengelige. Det må søkes særskilt om å få holde allment tilgjengelige arrangement.
2. Hvilke lokaler som går inn under reglene
Bruken etter disse regler omfatter kantiner i universitetets lokaler der Studentsamskipnaden står for driften.
3. Bruksområde
SiB-kantiner kan etter søknad brukes til sosiale samlinger og festarrangementer innenfor de begrensninger som fastsettes i disse regler.
4. Brukergrupper
Lokalene kan innenfor de begrensninger som fastsettes i disse regler benyttes av grupper eller foreninger av studenter og ansatte ved universitetet.
Eksterne kan benytte SiB-kantiner når dette inngår som en del av kongresser og lignende. Som eksterne regnes brukere som ikke er tilknyttet universitetet.
5. Søknad
For all bruk av SiB-kantiner etter kantinens ordinære åpningstid skal det sendes søknad.
Søknad skal sendes til Eiendomsavdelingen på eget søknadsskjema. Søknaden skal være kommet inn senest 1 uke før det tidspunkt det søkes om.
6. Tider for bruk
Den enkelte kantines ordinære åpningstid framgår av vedlegg.
7. Leiebetaling
Det skal betales leie etter gjeldende takster for bruk av kantinen, jfr. vedlegg. Ved arrangement som er avsluttet før kl 2000 skal det betales halv leie.
I leien er det inkludert renhold og tilknytning til universitetets rutinemessige vakthold. Dersom det kreves ekstra renhold eller vaktordning, må arrangøren dekke dette i tillegg til leien etter egen regning.
Eiendomsavdelingen avgjør i det enkelte tilfelle om det kreves ekstra renhold eller vakthold.
8. Rydding og renhold
Arrangøren er ansvarlig for at lokalet ryddes før det forlates. Dette gjelder også trafikkareal tilknyttet lokalet.
Det gis ikke tillatelse til at arrangøren selv står for eller utfører renholdet. Renhold skal utføres av byggets ordinære renholdere eller av renholdsfirma som UiB har avtale med. Eiendomsavdelingen engasjerer disse. Lokalet skal være ryddet og forlatt innen avtalt tid. Ved spesielle renholdsbehov etter et arrangement kan det kreves ekstrabetaling (jfr. også pkt. 7)
9. Ansvarlig for arrangementet
Ved alle arrangement skal det utpekes én person som skal stå som ansvarlige og representere gruppen av ansatte eller studenter som skal bruke lokalet (arrangøren). Denne skal være edruelige og selv være til stede før, under og etter arrangementet. Den ansvarlige skal signere på søknadsskjemaet og vil stå ansvarlig overfor Eiendomsavdelingen.
Den ansvarlige skal særlig påse at arrangementet blir lagt opp og organisert slik at arrangøren ivaretar hensynet til sikkerhet, brannvern og skjenkebestemmelser.
10. Vakthold og sikkerhet
Ved alle arrangement etter disse regler skal arrangøren kontrollere at uvedkommende ikke får tilgang til bygget og lokalet. Kun det lokalet som er stilt til disposisjon skal benyttes av de tilstedeværende.
Innslipp av festdeltakere må organiseres slik at det holdes kontroll med hvem som kommer inn i bygget.
Dersom deltakere under festen går ut av huset for å røyke og lignende, skal det holdes oppsyn med at uvedkommende ikke kommer inn.
Naboer skal ikke forstyrres under arrangementet eller etter at arrangementet er avsluttet.
Arrangøren skal organisere eget tilsyn under arrangementet. Er arrangementet av en slik karakter eller størrelse at det kreves særskilt vakthold, skal opplegget for dette avtales med Eiendomsavdelingen. Arrangøren må betale for slikt ekstra vakthold.
11. Brannsikkerhet
Arrangøren er ansvarlig for at hensynet til brannvern og sikkerhet følges og skal før arrangementet gjøre seg kjent med byggets rømningsveier, brannvarslings- og slokkeutstyr.
Arrangøren skal påse at antallet deltakere begrenses til det som er tillatt for lokalet.
Kostnader ved ev. brannutrykning må dekkes av arrangøren.
12. Røykeforbud
Det er røykeforbud i universitetets lokaler. Under arrangementet skal det påses at røykeforbudet overholdes.
13. Skjenking
Arrangøren er pliktig til å ha skjenkebevilling når det foregår salg av alkoholholdige drikker. Arrangøren skal selv orientere seg om reglene for skjenking og sørge for at eventuell skjenking foregår i lovlige former.
14. Ansvar for skade
Arrangøren er ansvarlig for skade på lokaler, utstyr, innretninger og inventar som er påført under eller som en følge av arrangementet. Eventuelle skader og mangler skal meldes til Eiendomsavdelingen og utbedres for arrangørens regning.
15. Brudd på disse regler
Ved skade på lokalet, ulovlig skjenking eller annen ulovlig virksomhet, grove brudd på sikkerhetsmessige forhold og lignende, kan bruksretten av lokalet til denne typen arrangement inndras for en periode eller permanent.
Dato |
Kommentar |
Lagt inn av |
---|---|---|
|
Overskrifter endret format |
Agnethe Erstad Larsen |