Institusjonelle retningslinjer for eksportkontroll ved UiB

Godkjent av rektor og universitetsdirektør ved beslutningsnotat av 20.06.2024, jf. sak nr. 2024/7976

Formål og bakgrunn

Universitetet i Bergen anerkjenner betydningen av å ivareta den akademiske friheten samtidig som vi oppfyller våre forpliktelser under eksportkontrollregelverket. For å ivareta UiB sine plikter etter dette regelverket samtidig som forskning og undervisning gjennomføres som normalt i størst mulig grad, er disse retningslinjene etablert.

Dette styringsdokumentet er derfor utformet for å sikre at UiB kan fortsette å fremme et velfungerende internasjonalt samarbeid innenfor rammene av gjeldende lover og forskrifter. Retningslinjene er utformet for å sikre beskyttelse av kunnskap, utstyr og annet lisensbelagt materiale i tråd med norsk lovverk. Samtidig anerkjenner og anvender retningslinjene det spillerommet som loven tillater, for å støtte innovasjon, forskningsfrihet, vitenskapelig kvalitet og utvikling, samt for at UiB skal forbli et universitet i den internasjonale forskningsfronten. Dette innebærer i praksis en balanse mellom å ivareta nødvendige sikkerhetskrav og å fremme akademisk og forskningsmessig fleksibilitet, i samsvar med både nasjonale og internasjonale eksportkontrollreguleringer.

Eksportkontroll skal sikre at varer, tjenester og teknologi fra Norge ikke eksporteres i strid med folkerettslige forpliktelser eller norsk sikkerhets- og forsvarspolitikk. Eksportkontrollen har også til formål å hindre at norske varer, tjenester og teknologi bidrar til spredning av masseødeleggelsesvåpen (MØV: kjernefysiske, kjemiske og biologiske våpen) og deres leveringsmidler (særlig ballistiske missiler). Begrepet teknologi omfatter også immateriell teknologi, herunder kunnskap. Dette betyr at også universitets- og høyskolesektoren omfattes av regelverket.

Oppbygning

Retningslinjer for eksportkontroll ved Universitetet i Bergen (UiB) består av:

  • Institusjonelle retningslinjer for eksportkontroll ved UiB (dette dokumentet)

  • Sentrale rutiner og arbeidsbeskrivelser, inkludert utfyllende fakultetsvise rutiner (ved behov)

  • Informasjon om eksportkontroll på egne nettsider

Dette dokumentet beskriver relevant regelverk, roller, samt fordeling av ansvar og arbeidsoppgaver. Denne delen forvaltes av fagleder eksportkontroll i samarbeid med relevante fagavdelinger i fellesadministrasjonen, og godkjennes av rektor og universitetsdirektør.

Sentrale rutiner og arbeidsbeskrivelser gir utfyllende opplysninger om ansvar, overordnede rutinebeskrivelser, oppgaver og aktiviteter som skal gjennomføres i henhold til retningslinjene. Disse godkjennes av fagleder eksportkontroll, men forvaltes sammen med relevante fagavdelinger. Eventuelle fakultetsrutiner godkjennes i tråd med fakultetets egne styringsprinsipper.

UIB skal i tillegg til denne dokumentstrukturen også ha nettsider med relevant og oppdatert informasjon om våre forpliktelser etter eksportkontrollregelverket.

Virkeområde

Retningslinjene for håndtering av eksportkontroll ved UiB gjelder for:

  • Hele UiBs organisasjon med de roller, oppgaver og ansvar den enkelte har etter systemet her.

  • Alle ansatte, studenter, eksterne brukere, innleid personell og gjester

Eksportkontroll og lovlighet av kunnskapsoverføring kan være aktuelt å vurdere blant annet når det gjelder ansettelser, gjesteforskeropphold, forskningsprosjekter, opptak av studenter institusjonelle samarbeid, en-til-en-samarbeid og innkjøpsavtaler samt delingsarenaer hvor det formidles kunnskap, for eksempel konferanser.

UiBs ansvar

UiB har et selvstendig ansvar under eksportkontrollregelverket, som innebærer å sikre at all forskning, undervisning, og overføring av kunnskap, teknologi, og materiale, spesielt de som er klassifisert som ’dual-use’ (kan brukes både til sivile og militære formål), overholder de gjeldende nasjonale og internasjonale lovene og forskriftene. Dette inkluderer å identifisere og kontrollere varer, teknologi og kunnskap som faller under eksportkontrollbestemmelser, å sørge for nødvendige lisenser før eksport, og å forhindre uautorisert overføring av sensitiv kunnskap og teknologi. UiB må også sørge for at alle ansatte, studenter, og partnere er informert om og overholder disse kravene, og implementere effektive interne kontrollsystemer for å trygge og administrere eksportkontrollrelaterte aktiviteter.

UiB har i utgangspunktet selv ansvar for å vurdere sensitiviteten av den kunnskapen og teknologien vi besitter, samt å påse at eksportkontrollregelverket overholdes ved ansettelse av utenlandske statsborgere, mottak av gjesteforskere, opptak av utenlandske studenter innenfor enkelte emner, og ved andre former for kunnskapsoverføring.

UiB skal sikre at de ulike enhetene kartlegger egne eventuelle sensitive fagområder, og at eksportkontrollregelverket ivaretas i aktuelle prosesser og aktiviteter, herunder søknad om lisens til UD når dette vurderes som nødvendig. Ansatte ved UiB som skal gjøre vurderinger knyttet til eksportkontroll må anvende oppdaterte nasjonale trusselvurderinger for informasjonen om hvilke land det er knyttet særskilt bekymring til.

Endelig har UiB ansvar for å søke veiledning hos relevante myndigheter når dette er nødvendig og formålstjenlig.

Beslutningsmyndighet – ansvar og roller

Universitetsdirektøren har overordnet ansvar for sikkerhetsarbeidet ved UiB, inkludert overholdelse av eksportkontrollregelverket. Det innebærer blant annet å ha et system for oppfølging av eksportkontroll-lovgivingen

Fagleder for eksportkontroll følger med på og sikrer etterlevelse av gjeldende eksportkontrollregler og regelverk. Ansvarlig for å holde virksomheten oppdatert på gjeldende regelverk rundt eksportkontroll, og påser at dette følges på de enheter der dette er aktuelt, samt dialog om eksportkontrollarbeidet med sikkerhetsleder.

Fakultetsdirektører, dekaner og instituttledere samt avdelingsdirektører ansvarlige for implementering og etterlevelse av denne retningslinjen ved sine avdelinger/enheter.

Regelverk

Retningslinjene bygger på det til enhver tid gjeldende lovverk med forskrifter, inklusive styrende dokumenter fra sentrale myndigheter. Eksportkontrollregelverket består av Eksportkontrolloven, Eksportkontrollforskriften og Retningslinjer for kontroll med kunnskapsoverføring. Sanksjonsloven inkludert UD sin forskriftsliste over sanksjonerte land gjelder også for dette arbeidet.

Eksportkontrolloven

Eksportkontrolloven om kontroll med eksport av strategiske varer, tjenester og teknologi m.v. Eksportkontrolloven er en rammelov som utdyper forbudet som er nevnt ovenfor og hjemler straff og strafferammer for overtredelse. I tillegg inneholder loven bestemmelser om taushetsplikt for det man måtte få av kunnskap etter loven.

Eksportkontrollforskriften

Eksportkontrollforskriften

Forskrift om eksport av forsvarsmateriell, flerbruksvarer, teknologi og tjenester gir nærmere anvisninger på hva lisensplikten omfatter mht. varelister, tjenester, handel og formidling. Videre inneholder Eksportkontrollforskriften en bestemmelse om mer vidtgående lisensplikt under visse omstendigheter, fang-alt bestemmelsen. Denne bestemmelsen innebærer at det er lisensplikt uansett i fire tilfelle (forkortet og forenklet her): i forbindendelse med masseødeleggelsesvåpen, til militær bruk når et land er underlagt sanksjoner, til militær bruk i områder hvor det er krig, krig truer eller det er borgerkrig samt dersom eksporten kan tjene til å utvikle militær evne i strid med vesentlige norske interesser. I tillegg inneholder forskriften særlige bestemmelser for eksport av forsvarsmateriell innen EØS området. De to norske varelistene er vedlegg til eksportkontrollforskriften.

Sanksjoner

Norge er folkerettslig forpliktet til å gjennomføre sanksjoner vedtatt av FNs sikkerhetsråd. I tillegg gjennomfører vi en rekke restriktive tiltak vedtatt av EU. Hvilke bestemmelser som gjelder for de ulike landene, fremkommer i forskriftene i listen på UD sin nettside. Sanksjoner - regjeringen.no Det er store forskjeller i omfanget av de ulike sanksjonene. Noen er meget omfattende og inneholder en rekke bestemmelser om eksportforbud, krav om forhåndstillatelse fra Utenriksdepartementet før eksport, transportrestriksjoner og frysforpliktelser. Andre retter seg kun mot enkeltpersoner.

Retningslinjer

Retningslinjer for kontroll med kunnskapsoverføring (KD/UD) Retningslinjer for norske utdanningsinstitusjoners arbeid med opptak og ansettelser av utenlandske personer innenfor fagområder der overføring av kunnskap kan bidra til spredning av masseødeleggelsesvåpen og leveringsmidler for slike våpen.

Retningslinjer og verktøy for ansvarlig internasjonalt kunnskapssamarbeid (HK-dir) Retningslinjer og verktøy for ansvarlig internasjonalt kunnskapssamarbeid (AIS) skal være en ressurs for kunnskapssektoren til å styrke sine verdi- og risikovurderinger, sårbarhetsanalyser og sikkerhetsrutiner i forbindelse med inngåelse og gjennomføring av internasjonalt samarbeid i en utfordrende verden.

Dato

Kommentar

Lagt inn av

  1. august 2024

Nye retningslinjer

Mona Viksøy