Regler for bruk av vrimle- og fellesarealer på Studentsenteret
--------------------------------------------------------------
”Regler for bruk av universitetets eiendommer til
informasjonsspredning”, godkjent 06.08.2007, sist endret 01.12.2021, gjelder for
studentsenteret. I tillegg gjelder følgende regler som supplement eller
presisering for vrimle- og fellesarealer inne i bygget og på
utendørsarealer knyttet til bygget:
1. Plakater og oppslag
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Godkjente studentorganisasjoner kan henge opp plakater og oppslag på
tilviste steder uten søknad. Som godkjente studentorganisasjoner
regnes studentorganisasjoner registrert hos `Kulturstyret. `__
- Andre studentorganisasjoner kan søke `studentdemokratiets
organisasjonskonsulent `__ om å få henge opp plakater.
- Plakater og oppslag om salg av brukte bøker, boligformidling og
lignende kan også henges opp på tilvist sted uten søknad.
- Plakater skal være studie- eller velferdsrelatert. Reklame og
kommersielle oppslag er ikke tillatt. Plakater av spesiell kulturell
interesse, som konserter, teaterforestillinger etc., er likevel
tillatt.
- Plakater som kunngjør arrangementer, frister etc. skal fjernes av
ansvarlig organisasjon, umiddelbart etter fristens utløp.
- I semesterferiene skal alle plakater og oppslag fjernes av organisasjonskonsulentene.
2. Stands, aviser og annet informasjonsmateriell
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Godkjente studentorganisasjoner kan etter søknad få lov å ha stand
eller andre informasjonstiltak. Søknad sendes
organisasjonskonsulenten.
- Andre studentorganisasjoner kan etter konkret vurdering gis
tillatelse.
- Organisasjonskonsulenten skal anvise plass. Organisasjonskonsulenten
har ansvar for å påse at stands m.m. blir fjernet av de ansvarlige.
- Standbukker og materiell skal ikke bli stående uten tilsyn. Skjer
dette vil det bli ryddet bort og ev. kastet, og organisasjonen kan
bli nektet å ha stand ved senere anledning.
- Standbukker og materiell skal bl.a. av hensyn til renhold ryddes vekk
hver kveld av de ansvarlige for standen og materiellet, selv om
aksjonen pågår over flere dager.
- Kommersielle aktører har ikke anledning til å ha stand for å drive
salg, reklame eller informasjon i henhold til
`UiBs Regler for bruk av universitetets eiendommer til informasjonsspredning og
profilering `__
Sammens avdelinger kan bare tillate ekstern profilering innenfor de arealer
som de disponerer eksklusivt.
- Ingen stand skal plasseres slik at den hindrer fri ferdsel eller den
øvrig aktivitet og virksomhet i bygget. Rømningsveier skal ikke
blokkeres.
- Utlegging av aviser og tidsskrift for studenter skal være godkjent av
organisasjonskonsulenten og skal legges i stativ beregnet til dette.
Utgiver skal sørge for å fjerne gamle utgaver når nye plassers ut.
- Aviser og tidskrift som ikke er godkjent blir fjernet for utgivers
regning.
- Annet studie- eller velferdsrelatert informasjonsmateriell skal
plassers på tilviste steder etter organisasjonskonsulentens
godkjenning.
3. Generelt
~~~~~~~~~~~
- Bruk av bord og stoler som hindrer den frie ferdsel i vrimleareal og
fellesareal er ikke tillatt. Bord og stoler skal ikke flyttes fra
kantinen eller hentes andre steder for utplassering i fellesarealer.
- Bruk av høyttalere, megafoner, musikkinstrumenter og lignende skal i
hvert tilfelle godkjennes av organisasjonskonsulenten, etter avklaring med berørte parter.
Annen virksomhet eller aktivitet i vrimleareal og fellesareal
som medfører støy skal unngås.
- Avfall i forbindelse med stand og lignende skal plasseres i bossrom.
Den som har fått tillatelsen har ansvar for dette.
Organisasjonskonsulenten ordner med tilgang til bossrom.
Organisasjonskonsulenten har ansvar for å organisere nødvendig
opprydding i tilfeller der den ansvarlige etter disse regler ikke
oppfyller sine plikter. Eventuelle kostnader skal betales av
utstiller.
- Organisasjonskonsulenten skal sammen med brannvernleder ha ansvaret
for å etablere rutiner for regelmessig oppfølging for å se til at
brannsikkerheten blir ivaretatt.
- Når organisasjonskonsulenten ikke er til stede er det idretssjefen som har
ansvaret.
- Studentsenteret skal ha et husstyre som består av representanter fra
byggets brukermiljøer og fra Eiendomsavdelingen. Husstyret skal som
en del av sine oppgaver også ha ansvar for at disse regler
overholdes. Det skal gjennomføres et årlig møte for bygget (januar):
EIA (Renhold, Sikkerhet, Areal). Sammen og Organisasjonskonsulent.
- Disse reglene kan revideres ved behov.
+----------------------+----------------------+----------------------+
| Dato | Kommentar | Lagt inn av |
+======================+======================+======================+
| 10. ferbruar 2022 | Revisjon av regler | Mona Viksøy |
+----------------------+----------------------+----------------------+
| 01. juni 2012 | Overskrift nytt | Agnethe Erstad Larsen|
| | format | |
+----------------------+----------------------+----------------------+